Hopp til hovedinnhold (trykk enter)
Arkivplan.no
Printer-ikon Utskriftsvennlig versjon

Kommunedirektørens arkivansvar

Kommunedirektørens arkivansvar

Kommunedirektøren har ifølge § 1.1 i Arkivloven (Kommuneloven § 23), ansvaret for kommunens arkiv og for at organisering og oppfølging av arkivarbeidet er i samsvar med lover og forskrifter om offentlig saksbehandling.

Innholdet i administrasjonens arkivansvar er ellers fastsatt i forskrift om offentlige arkiver (§1-1, andre og tredje ledd).

Oppgaver knyttet til arkivet kan delegeres, men ansvaret som sådan kan ikke delegeres.

Overordnet ansvar omfatter de oppgaver som er nødvendige for å oppfylle kravene.

Sentrale oppgaver vil alltid være:

  • Tilsette eller oppnevne en arkivansvarlig og etablere en felles arkivtjeneste.
  • Sørge for tilstrekkelig bemanning.
  • Stille tilfredstillende lokaler og nødvendig utstyr til disposisjon.
  • Midler til å kjøpe de varer og tjenester som trengs i arkivet.
  • Legge til rette for at arkivpersonalet holder en tilfredstillende faglig kompetanse bla. gjennom deltakelse i kurs og opplæring.

Sørge for tilfredstillende rapportering fra arkivtjenesten til ledelsen slik at denne kan oppfylle sitt overordnede ansvar etter forutsetningene.

Laster...