Hopp til hovedinnhold (trykk enter)
Arkivplan.no

Skanning og registrering av post - rutine

Printer-ikon  Utskriftsvennlig versjon

Formål

I et fullelektronisk arkiv, må alle dokumenter i en sak være elektroniske. Arkivverdige dokumenter som mottas på papir, må følgelig skannes for å bli arkivert elektronisk.

 

Lovverk

FOR-2017-12-15-2105: FORSKRIFT OM OFFENTLEGE ARKIV

§ 9. Journalføring 

 

Ansvar

All registrering og skanning av innkomne papirdokumenter skal utføres av arkivet.

 

Rutine

Arkivet registrerer og skanner dagens inngående post. Etter endt registrering og skanning får dokumentene dokumenttype I (inngående) og journalstatus J (journalført). Saksbehandler får melding på Acos WebSak kurv på Outlock om ny post til behandling. Post som mottas for skanning blir påført journalstempel med mottaksdato.

  • Interne notat (X eller N-notat) registreres av saksbehandler direkte i WebSak. Vedlegg til interne notat som ikke er tilgjengelig elektronisk, skal saksbehandler skanne inn og tilknytte elektronisk.

Dokument som ikke kan skannes

Eksempler på dokument som ikke kan skannes:

  •   Bøker
  •   Innbundne   utredninger/rapporter
  •   Anbudsdokumenter
  •   Store kart/tegninger (større enn A3)

Dokument som er i format eller omfang som ikke kan skannes, leveres til ansvarlig saksbehandler i papirutgave i eget saks-/vedleggsomslag.  

Det kan tas kopi av første side - hvis mulig - som skannes inn. I merknadsfeltet påføres at papirdokumentet er oversendt/levert til saksbehandler. 

Dersom saksbehandler kan skaffe dokumentet elektronisk vil det bli tilknyttet journalposten i ettertid.

 

PROSEDYRE FOR REGISTRERING, SKANNING   OG ARKIVLEGGING

Før skanningen tar til:

Mottatt dokument skal registreres i Acos WebSak.

Det skal alltid vurderes om mottatt dokument inngår i en eksisterende sak.

Hvis ja, benyttes eksisterende saksnummer, og journalposten(JP) settes til den enheten som er saksansvarlig. Journal- og arkivopplysninger påføres papirdokumentet i stempelet.

Hvis dokumentet ikke inngår i eksisterende sak, opprettes ny sak i Acos WebSak, og JP settes til den enheten arkivet anser som sakseier. Journal- og arkivopplysninger påføres papirdokumentet i stempelet.

 

Registrering av inngående post i WEBSAK
All inngående papirpost som skal registreres i Acos WebSak skal skje i arkivet. Ved hastesaker kan imidlertid saksbehandler registrere post selv ved å skanne dokumenter til egen epost for deretter å tilknytte til aktuell sak.

Posten registreres på vanlig måte i Acos WebSak

  

Skanning av dagens post

  1.   Fjern stifter, binderser, tape og evt ”gule” lapper.
  2.   Dersom ”gul”lapp inneholder beskjed til saksbehandler må denne kopieres over på A4-ark og skannes sammen med hoveddokumentet.

 Kontroller at:

  • - elektronisk dokument er lagt i rett sak
  • - korrekt gradering, hjemmel, tilgangskode og skjerming er lagt inn
  • - antall sider som er skannet inn stemmer med papirkopien (husk dobbeltsidige dokumenter)
  • - vedlegg er registrert riktig
  • - hele det innskannede dokumentet er lesbart/har tydelig skrift
  • - siden - om nødvendig - er rettet opp
  • - dokumentet har fått riktig registreringsdato
  • - forfallsdato er lagt inn (hvis registrert i dokumentet)
  • - riktig adressat og hele adressen er påført
  • - avsenders referanse er lagt inn (hvis registrert i dokumentet)
  • - det er påført i merknadsfeltet hvis saksbehandler har fått papirversjonen
  • - det ikke er skrivefeil

Fordeling av inngående post
Ved feil påført saksbehandler, plikter mottaker å sørge for at riktig saksbehandler blir påført i WEBSAK. Dersom saksbehandler er i tvil om rett saksbehandler avklares dette med leder.

Midlertidig arkivering

Skannede dokument som tilhører Sentralarkivet skal makuleres etter 6 mnd, men dokumenter som hører til fagarkiv legges i posthylla til saksbehandler da disse arkivene ikke er fullelektroniske.

 Feil

Dersom det i ettertid oppdages at journalposten er registrert og skannet i feil sak, flyttes dokumentet elektronisk over i rett sak uten ny innskanning.