KS SvarUt
Pr 01.01.2017 ble SvarUt innført.
SvarUt funksjonen gjør det mulig å ekspedere dokumenter direkte fra WebSak.
For å kunne gjøre dette har SvarUt funksjonen kobling med Folkeregisteret og Brønnøysundregisteret.
Framgangsmåte:
- Registrer journalpost på vanlig måte i Fokus/WebSak
- På mottakerfanen velg “Legg til”
- Velg i Identitetsregisteret enten Folkeregister (for privatpersoner) eller Brønnøysundregisteret (for firma)
- Søk på navn – bruk avansert søk hvis du ikke får treff. Husk å skrive navnet rett
- Når rett navn er funnet trykk ok
- Skriv brev på vanlig måte og ekspeder brevet. Brevet vil da bli sendt direkte ut via SvarUt
Ekspedering skjer direkte til de som er koblet mot Digipost og Eboks (de får SMS om brev). Andre får melding via Altinn. Dersom mottaker ikke åpner brevet de har fått tilsendt innen 40 timer innenfor virkedager (ikke lørdag og søndag), får dette ettersendt som brevpost.
SvarInn
Fra 2019 ble det innført SvarInn og kommunen får post rett inn til arkivsystemet Acos Mottak.
Laster...